Utbildning - Kunskap - Bildning

När jag ändå är inne på Rottingmajoren, skolan, utbildning och kultur kör jag vidare med lite material från skafferiet (2009), tyvärr fortfarande skrämmande aktuellt.

 

Kunskap är inte bara ett medel för att skapa en bättre värld, det är ett mål i sig själv. Utbildning ger människor ökade förutsättningar att uppnå bättre livsbetingelser. Utbildning och kunskap är två av de viktigaste beståndsdelarna i den brygd som livet understundom destillerar till bildning. Detta är min absoluta tro. Därför blir jag så upprörd när jag nu ser hur den borgerliga regeringen agerar.

 

Man började med att avskaffa det fria inträdet till de statliga museerna. Denna reform, som hade mångdubblat besöken och även nått grupper som annars i praktiken var utestängda från vårt gemensamma kulturarv, hade varit en stor framgång.

 

Man skar ner statsbidragen till “En bok för alla” som var en satsning med mål att ge god litteratur till grupper som annars inte nås av kvalitetslitteratur. Inte ens barn- och ungdoms-delen av denna satsning undgick slakten.

 

Nu sticker inkomstgarantin till våra yppersta konstnärer regeringen i ögonen. Vår gemensamma tribut till några tiotal av de kulturskapare som har gett oss så mycket, kommer att försvinna.

 

Arbetsmarknadsutbildningen som skall garantera välutbildad arbetskraft till arbetsmarknaden har också varit föremål för nedskärningar, liksom vuxenutbildningen på Komvux. Den sympatiska tanken om “livslångt lärande” förpassas nu till historien. Visserligen har regeringen inför den brutala ökningen av arbetslösheten varit tvungen att backa något i frågan, men deras ideologiska förblindning kvarstår.

 

Grundbulten i tanken om livslångt lärande är tron på att alla människor har en vilja och en förmåga att utvecklas. Socioekonomiska, etniska, könsmässiga eller åldersmässiga faktorer skall inte utestänga människor från möjligheten till kunskapsmässig utveckling. Igår fick även elever i gymnasiet på de “praktiska yrkeslinjerna” möjlighet att inhämta teoretiska kunskaper som gav en allmän behörighet till universitetsstudier. Detta förändrade den borgerliga regeringen. Man vill helt enkelt sänka de teoretiska kunskapskraven på yrkesutbildningarna. Detta rimmar illa med tidens ökade kunskapskrav. Problemet med att en grupp elever inte får godkänt i dagens gymnasieskola skall inte mötas med sänkta kunskapskrav, utan istället måste undervisningen förändras och anpassas.

 

Hur ser man på utbildning, när man som moderaterna i Täby kommun säljer ut kommunens enda kommunala gymnasieskola till rektorn och en av lärarna på skolan, dessutom till underpris? För nio miljoner får dessa personer köpa en skola som av oberoende experter är värderad till mellan trettiofem och femtio miljoner; eller när en så viktig verksamhet som utbildning tvingas ut på marknaden och det tillkommer marknadsföringskostnader på miljontals kronor. Det senaste jag läste om var en gymnasieskola som lockade elever med gratis körkort och “mycket fritid”!

 

Nej, jag skulle vilja se en framtid där man inte skulle förvånas om man hamnade vid fikabordet på bygget och det diskuterades litteratur. En animerad diskussion om vem som var störst av de ryska epikerna, där Dostojevskijs “Bröderna Karamazov” valsar runt med Tolstojs “Anna Karenina”, så väggarna skakar, det skulle vara ett kvitto på en bra utbildningspolitik!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0