Därför är jag socialist
Jag tror att Marx hade rätt:
Kapitalismen kommer att
upphäva sig själv.
Jag tror att Keynes hade
rätt:
Kapitalismen har inga
självläkande krafter.
Jag tror att Elin Wägner
hade rätt:
Jordens väckarklocka ringer.
Jag tror att Rudolf Meidner
hade rätt:
Den som har makten över
kapitalet bestämmer.
Jag tror att Jesus hade rätt:
De rika kommer aldrig till himlen.
Jag tror att Mother Jones
hade rätt:
Det viktigaste är att bråka,
om allt.
Jag tror att att Edouard Louis
hade rätt:
Våldet utsöndras ur samhällsmakten.
Jag är vänster för att jag
har en ljus bild
av människan och tror att
samarbete
och empati ingår i vårt artväsen.
Jag är vänster därför att jag är realist
och erkänner att det i ett
ojämlikt samhälle
finns gränser för hur goda vi
kan vara.
Jag är vänster därför att jag
gillar vanligt folk
och den massans visdom de
bär på.
Jag är vänster för att jag
tror på
universella värden, naturvetenskap,
teknik, upplysning, utilitarism
och förnuft.
Jag är vänster för att jag vet
att den enda potentiella maktfördel
löntagarna har
är att de är långt fler än kapitalägarna.
Jag är vänster för de växters
och djurs skull
som inte kan tala för sin
rätt.
Jag är vänster för att jag
tror
att människor är mer avancerade än
de samhällen de stängts in i.
Jag är vänster för att jag är
civilisationskritisk och känner mig
som en främling i detta
samhälle.
Och allt detta betyder, slutligen,
att jag
hellre kallar mig socialist än
vänster
ty en socialist bryr sig alltid
mer om vad
som sägs än hur och av vem
det sägs.
Dikt av Göran Greider från Dalademokratens ledarsida (2019-05-27).
En Göran Greider om dagen stillar oron i magen. Dixi Stadelmann är inte bara grötrimmare med orolig mage, han är socialist också.
Sjörövarjennys sång
Mina herrar, här ser ni mig stå och diska glas
och jag bäddar och skurar salar,
och ni ger mig väl en penny och jag tackar er snäll
och ni ser mig i lumpor på ert lumpiga hotell,
och ni vet inte, med vem ni talar.
Ni vet inte, med vem ni talar.
Men en vacker afton hörs ett skri ner från hamnen
och man frågar, vad för skri som höjs.
Och då ser man hur jag småler där jag diskar,
och man säger: Varför småler hon så nöjt?
Och ett skepp med sju segel
och med femti kanoner
vid kajen förtöjs.
Och man säger: Gå och diska dina glas, kära barn,
och en penny kanske åt mig slängs,
och jag tar väl mot er penny och jag bäddar er säng,
men ingen mer ska sova någon natt i denna säng,
och ni vet ännu inte vem jag var.
Ni vet ännu inte vem jag var.
Men en vacker afton hörs ett dån ifrån hamnen
och man frågar: varför dånar det så hemskt?
Och då ser man hur jag står bakom fönstret,
och man frågar: varför ler hon så där lömskt?
Och ett skepp med sju segel
och femti kanoner
börjar skjuta på stan.
Mina herrar, då slutar ni nog opp med att skratta,
för då störtar alla murar kull.
Och hela stan ska jämnas med marken flat,
blott ett lumpigt hotell får ingen enda granat,
och man tänker: Det har skett för någons skull?
Och man tänker: Det har skett för någons skull.
Och i samma afton hörs ett skrik kring hotellet,
och man ropar: Varför skonas just det här?
Och då ser man hur jag går därut på morron,
och man säger: Är det möjligt? – den där?
Och ett skepp med sju segel
och med femti kanoner
gör sig klart till affär.
Och det kommer många hundra mot middag i land
och gömmer sig i skuggan att släpa
allt levande som finns på var eviga stig
och lägga i fjättrar och föra inför mig
och mig fråga: Vilka av dom ska vi dräpa?
Och mig fråga: Vilka av dom ska vi dräpa.
Och den middagsstunden blir det tyst ner i hamnen,
när man frågar, vilka som ska dö.
Och då får ni höra hur jag svarar: Alla.
Och när huvena faller säjer jag: Hoppla!
Och ett skepp med sju segel
och femti kanoner
ska försvinna med mig…
Tysk originaltext: Bertolt Brecht (Ur “Tolvskillingsoperan”, 1928)
Musik: Kurt Weill (Ur Tolvskillingsoperan, 1928)
- Dixi, har du nu lyssnat på Nationalteatern igen?
- Ibland måste man väl få höra Stena Olssons compagnie?
- NEJ! Lämna nu 1970-talet ifred.
- ALDRIG!