Dålig matematik
Det sägs ofta att våra barn och ungdomar måste bli bättre i matematik. Jag har ingen anledning att betvivla detta påstående, men jag vänder mig emot att felet påstås ligga hos barnen och ungdomarna när det gäller det relativt påvra resultat som kommer ut av matematikundervisningen i grundskolan och i gymnasiet.
Själv har jag aldrig haft problem att uppfylla de resultatkrav skolan har haft på mig i ämnet matematik. Mitt problem, vilket jag säkert delar med många andra, är att jag har tyckt att undervisningen i ämnet har varit så fruktansvärt tråkig och rent ut sagt dålig. Det har varit som om lärarens mål har varit att döda allt intresse för sitt ämne.
Formulär 1A för matematikundervisningen har genom alla år i grundskola och gymnasium varit följande: Först en kort genomgång av den matematiska ”metod” som vi förväntades lära oss, sedan slå upp läroboken och räkna exempel, efter exempel. Lektionen avslutades med att en läxa delades ut, som innebar mer uppgifter av samma art att räkna hemma. Varje ”metod” som man förväntades lära sig var kliniskt skild från alla verklighetsexempel och att på något sätt koppla ihop dessa metoder till en helhet var definitivt uteslutet.
Skall man vara lite cynisk kanske det inte har så stor betydelse för de flesta människor att matematikundervisningen i allmänhet är så dålig. Vad är det de flesta vanliga människor behöver kunna av matematik i det vanliga livet? Jo, med de fyra räknesätten, multiplikationstabellen och procenträkning så klarar man sig rätt bra.
Men det är definitivt inte bra för samhället i stort, om medborgarnas matematiska kunskaper blir för dåliga och det är ett stort svek som utbildningssystemet begår mot den enskilda eleven, när man inte ens ger eleverna möjlighet att förstå vad matematik är.
Jag själv fick först möjligheten att förstå vad matematik var, när jag läste på högskolan. Där insåg jag, med kunniga och stimulerande lärares hjälp, att matematik kanske är vårt vackraste språk och definitivt det mest exakta, inom de områden av våra liv som matematiken kan beskriva och matematikens domäner är mycket, mycket större än vad man kan tro.
Nu vill jag inte framställa mig själv som om jag har några djupare kunskaper i matematik, men högskolans grundkurs i ämnet gav mig i alla fall möjlighet att förstå lite av vad man kan göra med det matematiska ”språket”. Och det kan jag säga att min beundran för de människor som har djup kunskap i matematik och förmår att omsätta denna kunskap i praktiken nästan är gränslös.
Så Rottingmajoren, sluta hacka på ungarna, ge dig på lärarna istället!
Till sist.
Och så finns det enkel matematik och det finns falsk matematik…..
FALSK MATEMATIK
Peps Persson
Ett o ett e två
två o två e fyra,
lönerna e låga
men varorna e dyra.
Ska de' va så svårt att fatta
att det e falsk matematik,
som gör den fattige så fattig
o den rike så förbannat rik.
Två o två är fyra
fyra o fyra e åtta
En del har femton badrum
o jag har en sprucken potta.
Ska de' va...
Tre o tre e sex
sex o sex e tolv
Fru Wallenberg putsar naglarna
o fru Svensson skurar golv.
Ska de' va...
Noll o noll e noll
o noll-noll noll-noll-noll
var du än släpper slantarna
så rullar dom åt samma håll.
Ska de' va...
Undviker man dålig och falsk matematik kan matematiken vara lika vacker som en pion…